Bystroushaak's blog / Czech section / Představení / Recenze: Untrusted

Recenze: Untrusted

Po dlouhé době jsem si zahrál hru, která mě opravdu bavila a nezačala nudit během celé doby, co jsem jí hrál.

Celý titul zní UNTRUSTED - THE CONTINUING ADVENTURES OF DR. EVAL. Jedná se hru licencovanou pod CC-BY-NC-SA, tedy pro nekomerční účely volně dostupné dílo, jehož zdrojové kódy jsou přístupné na githubu a hra samotná je k dispozici online: http://alexnisnevich.github.io/untrusted/

Untrusted je tak trochu netradiční hra, protože její cílové publikum tvoří programátoři. V podstatě se dá říct, že bez schopnosti porozumět JavaScriptu se nedostanete ani přes první, nejlehčí level. Hra se nese v retro duchu, kdy vás hned po spuštění přivítá primitivní, ale kouzelná ASCII grafika ve stylu Nethacku či DwarfFortress, která používá ten nejvýkonnější známý renderovací engine - váš mozek. Aby jste se dostali do nálady, hraje vám k tomu fajnová osmibitová muzika.

(@ představuje vás, ⎕ představuje východ. Co může být ⌘?)

Příběh

Ve hře hrajete za postavu doktora Evala (na mapě zobrazen jako @), který byl uvězněn a nyní se musí dostat z vězení a získat Algoritmus. V tomto snažení mu pomáhá tajemný přítel, který mu do vězení propašuje to nejlepší, co si může každý vězeň přát - počítač. Nyní je tedy na vás, aby jste dostali z vězení úpravou zdrojových kódů vaší cely a unikli východem, který je symbolizován jako modrý obdélník.

(Hurá, získali jste počítač. Nyní hra teprve začíná.)

K vaší smůle však nemáte write přístup k celému kódu, jen k jeho části, takže se musíte čím dál víc a víc snažit, aby jste unikli pronásledovatelům, kteří vám budou klást do cesty čím dál složitější překážky. V pozdějších úrovních na vás navíc nasadí validační funkci, která vám zabraní upravovat si pravidla reality úplně podle sebe. Přibudou také různí roboti a strážci, či zákeřnosti jako otočení dimenze.

Hodnocení

Co se mi na hře nejvíc líbilo je hratelnost, příběh a nápad upředený do kombinace, která se dnes moc často nevidí. Ačkoliv jsem zpočátku hrou nechtěl zabíjet moc času, zvědavost mi prostě nedala a musel jsem jí dohrát, což mi zabralo přibližně tři hodiny. Některé úrovně byly velmi jednoduché, jiné (teleporty) mi zabraly desítky minut přemýšlení a zkoušení. Abych se z nich dostal, musel jsem napsat přes 50 řádků kódu.

Jednotlivé úrovně jsou dostatečně sofistikované, aby vám daly zabrat a obsahují různé počty všemožných objektů a definic jejich chování, zároveň je však jejich zdrojový kód dost jednoduchý a krátký, aby se dal prakticky bezezbytku pochopit v krátkém čase. Tvůrcům se podařilo unikátně vyvážit délku zdrojového kódu, který musíte přečíst a nastudovat, a vytvořit zajímavou sebe-referenci, kdy je cílem hry v podstatě uniknout ze hry pomocí úprav kódu samotné hry.

Výše zmiňovaný aspekt přináší další dnes moc nevídaný prvek hry, a to vysokou variabilitu jak vyřešit každou úroveň. Díky programátorskému principu hry existuje nespočet způsobů, jak level dohrát. Hru jsem hrál ve stejnou dobu, jako dva další lidi z IRC a všichni jsme používali úplně jiná řešení a triky. <spoiler>Někdo například v prvním levelu vytvoří mezeru ve zdi, jiný zdi nechá úplně zmizet a další si zase přidá exit hned vedle svých souřadnic.</spoiler> Čím vyšší level, tím víc možností, které se vám budou nabízet a tím víc způsobů, jak ho vyřešit. Více však máte také omezení a nepřátel, což vás nutí vymýšlet originální řešení.

Hra není pro úplné programátorské začátečníky a některé úrovně hodnotím jako dost těžké pro všechny, kdo v JavaScriptu programují jen výjimečně. O to větší však bylo moje potěšení ze hry a závěrečné úrovně mi připravily skvělé zážitky, kdy jsem jak Neo nechal popadat kulky nepřátel a změnil samotnou podstatu herního matrixu tak, aby pracoval pro mě, nikoliv pro ně. V jaké jiné hře by jste mohli udělat a zažít něco takového?

Become a Patron